Ik werk als freelance adviseur / communicatiemanager bij overheid en bedrijfsleven. Dit blog bevat mijn ervaringen uit de praktijk. De meeste artikelen gaan in op de vraag: hoe kan communicatie bijdragen aan de kracht van een organisatie?
donderdag 30 november 2006
Vertrouwen
Waarom zijn lijnmanagers zo belangrijk? Simpel gezegd: niet-financiële extra’s als functie-inrichting, carrièreontwikkeling en werksfeer hebben het meeste effect op de motivatie. En juist daar speelt de manager een doorslaggevende rol. Lijnmanagers moeten daarom duidelijk het vertrouwen krijgen van hun bazen. Dan kunnen zij op hun beurt ook weer vertrouwen geven. Managers willen namenlijk hun mensen rechtvaardig behandelen, het waarom van dingen uitleggen en hun teams de ruimte geven voor plezier. Iedereen wil dat, want dan heb je succes.
Vertrouwen is daarbij een wisselwerking. Van beneden naar boven, maar evenzogoed van boven naar beneden. Wie durft te vertrouwen verwerft gezag. Wie gezag heeft, krijgt vertrouwen. De wereld is gecompliceerd, maar dit soort zaken blijven vrij simpel. Kom op directies: grijp uw moed en geef vertrouwen aan uw managers. De moed zal zich driedubbel terugbetalen.
vrijdag 24 november 2006
Rotterdam
Rotterdam is en blijft de enige echte stad van Nederland. Zoals ik toen altijd zei: "je kan er jaren wonen en nooit iemand leren kennen". De afstandelijkheid zie je terug in de architectuur.
Toch zijn er hele artistieke delen met een grote alternatieve scene. Denk aan Delfshaven. Zuid zal mij nooit bekoren en volgens mij is het daar helemaal niet goed gegaan.
donderdag 23 november 2006
En weer terug
Het was voor mij de eerste kennismaking met Barcelona. Ik heb vooral veel verkend.
zaterdag 18 november 2006
Barcelona
donderdag 16 november 2006
Tempo Doeloe
We hebben nooit een product verkocht. Waarom? Omdat we beiden er gewoon een baan naast hadden. En niet begrepen dat de kost voor de baat uitgaat. Jammer?
Nee, want hier geldt echt de reis was belangrijker dan de bestemming. Ik heb in die tijd meer geleerd dan alle tijd daarvoor. En de contacten die ik toen heb opgedaan zijn achteraf bijzonder waardevol bleken. Het was een keerpunt in mijn loopbaan. Sindsdien weet ik dat ideeën en uitvindingen niks meer en niks minder zijn dan toegangskaartjes tot het spel dat ondernemen heet.
dinsdag 14 november 2006
Cut the bull
Blind varen op de vorm, zonder inhoudelijke kennis, dat is het grootste probleem voor communicatiemanagement. Ik las laatst het boek 'On Bullshit' van Harry G. Frankfurt. Hij geeft een goed beeld van het verschil tussen liegen en 'bullshit'. De leugenaar zegt iets waarvan die weet dat het niet waar is, de 'bullshitter' is hier helemaal niet mee bezig. Nee, de 'bullshitter' praat en leeft vanuit een eigen lijn die hij of zij als de realiteit beleeft. Hiermee is de 'bullshitter' een veel groter risico dan de leugenaar.
De communicatiemanager heeft dus te maken met een hoog 'bullshit'-risico. Hoe bewaak je als communicatiemanager de kwaliteit van de inhoud? Zorg voor hulp! Stimuleer ‘communicatief management’. Jouw missie: overal managers leren communiceren op basis van inhoudelijke kennis. Exporteer jouw methoden en technieken naar managers door de gehele organisatie heen. Ontwikkel doorlopend nieuwe technieken en betrek managers daarbij. Ze weten heel goed waar je het over hebt.
En praat openlijk over ‘bullshit’-reductie.
vrijdag 10 november 2006
Turn the spin
Het zou toch handig zijn als we, als kiezers, een overzicht zouden hebben van uitspraken in de pers versus daadwerkelijke stemming. Het zou me niks verbazen als deze 'content' al ergens is. Eigenlijk gaat het erom een beeld te krijgen van de meest standvastige politicus en niet diegene met de beste (reactieve) spin doctors. Als er al Kelkoo is voor weegschalen (no pun intended), waarom dan niet een overzicht van standvastige politici. Of is dat te gek voor woorden? Ik stel voor een site te openen die dat stukje inzicht geeft. Er is nog een mooie domeinnaam open.
De invloed van managers
Starbucks Gossip: From the mailbag: Why do people leave Starbucks?: "It's important to remember that people don't quit the company, they quit people. Basically, partners leave the company because they feel somehow betrayed or do not believe in Starbucks anymore because of their store manager. The store manager represents Starbucks to them just like each partner with a green apron represents Starbucks to each customer. If the store manager is horrible, then the partner will leave. My own store has the unusual high turnover of 400%."
In het bovenstaande voorbeeld lijkt het wel of de manager mensen weg wil jagen. Feit is dat managers de core business van "mensen motiveren" hebben. Manager zeggen zelf vaak dat ze als core business "de ondernemingsdoelen realiseren" hebben. Je kan als 1 mens maar zoveel dingen doen, dus ik zou als manager moeten proberen "je" mensen de dingen te laten doen.
Het belangrijkste is dat je ingrijpt, als je merkt dat de werksfeer verslechtert. Niemand heeft voordeel bij een slechte werksfeer. De onderneming verliest geld, kansen en klanten als gevolg van een slechte werksfeer. De lijst met aandachtspunten: 50+ Ways a Manager can get Employees to Quit - by Dumb Little Man helpt je om op tijd in te grijpen.
donderdag 9 november 2006
What you like is what you see
En ja hoor, ik vond als snel de links naar het museum. Dus binnenkort zit ik in het Tate Museum op de glijbaan. De glijbanen zijn ons reisdoel nummer 1. Nog voor nummer 10.
dinsdag 7 november 2006
Check your head
Voor een beetje zicht op de informatievloed van mensen en wat ze zeggen, ga naar een site als: We feel fine. Via deze site kan je gevoelsuitspraken traceren uit blogs, websites, forums etc. Het is een mooi voorbeeld van "user generated content". Nog een mooi voorbeeld is de zoekmachine die continue de mooiste flickr fotografie afspeelt.
vrijdag 3 november 2006
Het is mijn vak niet, maar...
Tijdens mijn interim-werk viel het kwartje: er ligt een enorme markt op het gebied van lijn-staf samenwerking. Bedrijven bestaan uit twee stromen: de primaire stroom en (verrassing) de secundaire stroom. Op het meest fundamentele niveau is de primaire stroom geld en de secundaire de spullen of diensten die daarvoor geleverd worden. Dat is een zienswijze, maar in dit verhaal is de primaire stroom alles wat nodig is om het ding of het iets te maken waardoor de wereld de onderneming in kwestie kent. De feitelijke 'business', ook wel de lijn of operaties. De tweede stroom bestaat uit alles wat gedaan wordt om de business te helpen en in de juiste richting te dirigeren. Communicatie, HR, facilitaire zaken, juridische zaken etc. Alle stafdelingen dus.
Als je deze twee stromen in het wild meemaakt, vallen een paar dingetjes op. Ten eerste kent de lijn -als het goed is- de onverbiddelijke dynamiek van de markt. Stafafdelingen kennen die niet. De lijn richt zich op morgen, de staf op volgend jaar. De lijn ziet zich als schakel in een keten, de staf ziet zich als het geweten. Zo kan je nog wel even doorgaan. Het verschil zit in de doelstelling, de belangen en de dynamiek die daarbij hoort.
De verschillen tussen staf en lijn leveren vaak problemen op. De staf levert diensten waardoor de lijn in een onnodig keurslijf komt. En de lijn start allerlei dingen zelf op en laat de uitvoering bij de staf liggen. Voor een deel hoort dit bij het spel om je doelen te bereiken. De lijnmanager die zegt: "Het is niet mijn vak hoor, maar zouden we niet..." of de stafmanager die zegt: "We moeten natuurlijk wel allemaal de procedures van de onderneming volgen…". Los van dit spel, gaat een hoop energie verloren doordat de de lijn en de staf gescheiden stromen zijn met hier en daar een deur. Het is de default setting van grote organisaties.
De scheiding tussen lijn en staf is een ballast die ondernemingen minder slagvaardig maakt. Je zou beter kunnen concurreren zonder de belast van gescheiden stromen. Dat vergt a) een gedachtesprong en b) organisatie. Ik ben gaan inzien dat je bedrijven echt helpt als je ze door a heen helpt en b gewoon levert.
woensdag 1 november 2006
Keep on rocking in the free world
Ook blijven de old school standalone flash applicaties me verbazen. Neem deze. Goed voor de maandagochtendinteractie met de collega's in de kantoortuin.