maandag 21 mei 2007

Het innerlijke werkleven

Interessante resultaten uit het onderzoek 'Inner Work Life: Understanding the Subtext of Business Performance'. Het is gepubliceerd in de Harvard Business Review van mei 2007. Weer een onderzoek dat aansluit bij de visie van Managizer.

Het innerlijke werkleven van medewerkers blijkt een belangrijke factor in hun motivatie en prestatie. Mensen willen gedachten, gevoelens en overtuigingen kunnen bespreken. Juist met hun manager.

Hoe doe je dat? Om te beginnen zal je als manager je eigen innerlijke werkleven moeten delen. Daarvoor moet je de juiste communicatiemiddelen inzetten op het juiste moment. Zet de organisatiedoelen neer met jouw inkleuring daarvan. Dat begint met zenden. Maar direct daarna ga je de dialoog aan: praat over die doelen, overleg wat haalbaar is en daag mensen uit om verder te denken.

Vervolgens neem je regelmatig de tijd om over de voortgang te praten. Dat is veel meer dan de cijfers. Hierin kan je creatiever zijn: Wat zeggen de klanten? Wat horen mensen om zich heen? Analyseer samen de bottlenecks . En natuurlijk vier je resultaten met een feestje. Maar als het niet lukt komt het aan op jou als manager om de moed erin te houden. En dat begint ook weer met zenden.

Managizer maakt dit soort communicatie mogelijk. De onderzoeksresultaten zoals die in 'Inner work life' vertalen wij in interne communicatie. Dat wordt nog eens een industrie op zich.

vrijdag 18 mei 2007

The manager is the message

Je kunt niet 'niet communiceren'. Deze stelling geldt ook voor managers van grote bedrijven. Zij vertegenwoordigen de werkgever.

Wij merken nog al eens dat managers hun eigen gedrag over het hoofd zien als ze het over communicatie hebben. En dat terwijl met dat gedrag juist 'je mensen' voor je kunt winnen. Dat zien we in positieve zin ook terug bij managers met een authentieke, eigen stijl. Hun mensen voelen aan dat hun manager een eigen positie heeft. Dat schept vertrouwen en dat is de randvoorwaarde om mensen mee te krijgen. Dit soort management moet je koesteren. Het gaat dan niet om blind kopiëren van een stijl. Het gaat erom de durf te hebben je eigen stijl een kans te geven. En door te zetten.

dinsdag 15 mei 2007

Leuk om te zien

Via het weblog van Marcel Kolder vond ik deze afbeelding. Kijk ernaar en ga een paar meter echt naar achter. De gezichten verwisselen dan van plaats. Boos gaat naar rechts en kalm naar links.

Marcel Kolder en Hans van Vollenhoven waren mijn bazen toen ik in 1992 als werknemer nummer 1 begon bij ORCA. Vijf jaar later ben ik verder gegaan. Een recordduur in dienstverband voor mij. Nooit meer geëvenaard daarna.

Orca bestaat helaas niet meer. En daarom ga ik nu weer eens de internettijdmachine gebruiken. Het archief doet geen recht aan die sterke naam en huisstijl. Maar toch zie je iig dat strakke logo met die Bembo-letter. Chapeau!

vrijdag 11 mei 2007

Vooroordelen over verkoop (part II)

Gisteren sprak ik een vriend met veel sales ervaring. Los van de 'social call' ging het mij om advies over verkoop (van Managizer). Hij bevestigde de uitspraak die ik al eerder heb gehoord: 'een verkoper brengt niks een verkoper haalt.'

Je bent als verkoper continue bezig met de klant. Je luistert, je kijkt en je handelt daarop. Zoals mijn vriend zei: "het is gewoon werk." En elk werk gaat beter als je het leuk vindt. Ook verkopen.
Je wekt interesse, maar je gaat heel gauw vragen wat de klant (opgelost) wil hebben. Je laat vervolgens zien hoe Managizer al die zaken kan oplossen. Je kijkt steeds of de klant instemt met je oplossing. Als de kalnt niet instemt is het zaak om daarover te praten. Zo werk je naar de situatie: "wij bieden de oplossing voor jouw problemen, laten we beginnen."

En dat ontstaat de meest interessante fase. Want er zijn vaak allerlei redenen waqarom je niet 'zo maar' kunt beginnen. Aan het einde van een gesprek haal je die redenen 1 voor 1 weg bij de klant. In het optimale geval ga je gewoon aan de slag. En anders weet je wat jij kan doen om de klant verder te helpen. Verkopen is eigenlijk samenwerken.

Nieuwe inzichten voor mij:
1) klanten willen kopen
2) verkopen is samenwerken
3) je moet het dus leuk maken voor jezelf en de ander
4) ideeën verkopen zichzelf helemaal niet

donderdag 10 mei 2007

Text-Your-Own Adventures of Spider-Man

Interactiviteit hoeft niet veel te kosten. Qua productie kan je dit filmpje maken met elke huis-tuin-en-keuken PC. Het idee is leuk. Waarom niet een SMS-je-eigen reactie in van die - normaliter zeer saaie - instructiefilmpjes? Ik zie al een campagne voor me over bijv. verkeersveiligheid.

woensdag 2 mei 2007

R&R in Kijkduin

Rust en recratie tijd in Kijkduin. Het weer is zomers. Ben aan het verbranden, dus tijd om achter de laptop te kruipen.

Zit in Kijkduin met iedereen. Dit is het zevende jaar dat we hier zitten. Voor het eerst WIFI in het restaurant. Het is goed om weer in de duinen rond te fietsen en te lopen op het strand. Nederland blijft heel mooi aan de kust.

Vliegeren is het ding van deze vakantie. Bas is er erg goed in. Hij heeft mij geleerd dat ik niet zo hard aan de touwtjes moet trekken. Errugg Zen allemaal. (Zie Bas en Tom in aktie hiernaast).








Ik zelf zet alles in perspectief wat betreft Managizer. Marco en ik heb vorige week een enorme doorbraak bereikt in onze samenwerking. We krijgen steeds beter door hoe we de gevoelde chemie ook gericht voor ons laten werken.
Luc en de zee. Hij heeft zijn lievelings T-shirt aan.