woensdag 26 september 2007

Sociale objecten



Tijdens Picnic in Amsterdam vertelde Jyri Engestrom over sociale objecten. Hij stelt eigenlijk dat interactie via het web niet gaat over wie je bent maar veel meer over wat je doet. Hij wijst erop dat sociale netwerken als Friendster, Linkedin en Facebook voor veel mensen helemaal niet leiden tot interactie. Je zet je profiel op dit soort sites en je wacht af. Je kunt mensen weer vinden. Het ook een soort online CV. That's it & that's that.

Jyri wijst op sites als Flickr, Youtube, Upcoming daar deel je een object (respectievelijk een foto, een video, een te bezoeken event). Mensen reageren op de objecten. Ze kijken ernaar en hebben het erover met elkaar.

Als je dit inzicht loslaat op interne comunicatie zie je dat er een bindende werking uitgaat van sociale objecten binnen bedrijven. Je baas, het bedrijfsrestuarant, een project bijeenkomst, het kantoorgebouw, het merk. Allemaal sociale objecten die een rol spelen in de interne communicatie. Maak je interne communicatie echt levend: gebruikt intranet, mobiele telefoons en de open cultuur. Ga uit van sociale objecten om interne communicatie aantrekkelijk te maken.

dinsdag 11 september 2007

Gastcollege adviesvaardigheden

Vandaag een gastcollege gegeven over adviesvaardigheden aan eindejaars communicatiestudenten van de Hogeschool van Rotterdam en Omstreken.

donderdag 6 september 2007

Eigenlijk willen mensen wel veranderen

Deze pool kwam ik tegen op de site sociale innovatie, het nieuwsplatform van Eiffel. Ruim 75% van de mensen zien verbeteringsmogelijkheden door lef. Natuurlijk, het zijn vooral de mensen die zich bezighouden met verandering die de pool hebben ingevuld. Dan krijg je dat.

Bij veel bedrijven heerst dezelfde mening onder medewerkers en managers. De vraag is hoe je dit soort latente verbeterruimte mobiliseert. De eerste stap is om de mensen in je bedrijf te betrekken bij je strategie en je merk. Uiteindelijk zijn de kleinste tot de grootste ideeën te toetsen aan wat ze voor de strategie en het merk doen. Maak het belangrijk voor iedereen. En be prepared voor lastige keuzes daarna. “Ja” zeggen tegen het ene, is (voorlopig) “nee” zeggen tegen het andere.