vrijdag 11 mei 2007

Vooroordelen over verkoop (part II)

Gisteren sprak ik een vriend met veel sales ervaring. Los van de 'social call' ging het mij om advies over verkoop (van Managizer). Hij bevestigde de uitspraak die ik al eerder heb gehoord: 'een verkoper brengt niks een verkoper haalt.'

Je bent als verkoper continue bezig met de klant. Je luistert, je kijkt en je handelt daarop. Zoals mijn vriend zei: "het is gewoon werk." En elk werk gaat beter als je het leuk vindt. Ook verkopen.
Je wekt interesse, maar je gaat heel gauw vragen wat de klant (opgelost) wil hebben. Je laat vervolgens zien hoe Managizer al die zaken kan oplossen. Je kijkt steeds of de klant instemt met je oplossing. Als de kalnt niet instemt is het zaak om daarover te praten. Zo werk je naar de situatie: "wij bieden de oplossing voor jouw problemen, laten we beginnen."

En dat ontstaat de meest interessante fase. Want er zijn vaak allerlei redenen waqarom je niet 'zo maar' kunt beginnen. Aan het einde van een gesprek haal je die redenen 1 voor 1 weg bij de klant. In het optimale geval ga je gewoon aan de slag. En anders weet je wat jij kan doen om de klant verder te helpen. Verkopen is eigenlijk samenwerken.

Nieuwe inzichten voor mij:
1) klanten willen kopen
2) verkopen is samenwerken
3) je moet het dus leuk maken voor jezelf en de ander
4) idee├źn verkopen zichzelf helemaal niet

Geen opmerkingen:

Een reactie posten