maandag 16 juni 2008

Basisstructuur voor (vrijwillige) interne communicatie

Organisaties besteden duizenden euro's per medewerker aan georganiseerde interne communicatie: bedrijfsbladen, nieuwsbrieven, informatiebijeenkomsten, bedrijfsfilms, videoregistraties, intranetten, weblogs... Wat werkt nu het best?

Dit werkt!
Weblogs werken goed. Spontane bijeenkomsten werken goed. Een informeel gesprek aan het eind van de dag werkt goed. Samen wandelen na de lunch werkt goed. Een workshop of een training volgen werkt goed. Al deze vormen hebben als kenmerk dat je het doet omdat jij het zelf wilt. Bovendien zijn ze niet duur! Ze kosten tijd, maar dat kost al dat georganiseer nog meer.

Euhhh...
"Ja maar, managers willen controle hebben over de interne communicatie". Dat kan ook heel goed met een basisstructuur die wel is gebaseerd op vrijwillige (mooi woord eigenlijk) interne communicatie. Die kan ook top-down zijn. Het vergt van de communicatieprofessional de durf en de kennis om de basisstructuur "open" te maken voor iedereen op alle niveaus binnen de organisatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten