vrijdag 14 juni 2013

Work can be fun

De conferentie World Class Social-enabled Enterprise in Frankfurt ging over nieuwe manieren van samenwerking in organisaties. Het gaat dan vooral om die samenwerking waarbij de medewerkers via online sociale netwerken informatie delen, bewerken, beoordelen, becommentariëren. Maken deze nieuwe manieren van werken organisaties beter? En zo ja, hoe dan?

Brede input
De opzet van de conferentie is vrij recht door zee. In totaal presenteren 15 mensen hun ervaringen binnen hun organisatie. Het gaat om verschillende soorten organisaties: Melco Crown Entertainment, Electrolux, Jive Software, eBay, Alcatel-Lucent, Intesa Sanpaolo, Schneider Electric, Société Générale, Maersk Line, Pirelli Tyre, Sodexo, AXA Group, Siemens, Turner Broadcasting, Coca-Cola.

Work can be fun
Alle sprekers geven aan dat zij sociale netwerken binnen hun organisatie in het leven hebben geroepen. Ja, ze willen zo meer bieden dan een statisch intranet. Ze zien ook dat medewerkers gewend raken aan sociale media in hun privéleven. En dat je die gewenning ook intern kunt benutten. De belangrijkste drijfveer in de meeste cases is simpelweg: fun. Medewerkers vinden het leuk om onderling ervaringen uit te wisselen. Interne sociale netwerken maken dat op meerdere manieren mogelijk.

It’s the process…
Er ligt een grote uitdaging om deze 'fun way of working’ te combineren met de informatiehuishouding in de primaire processen. In alle cases kwam dit naar voren. De beste aanpak om relevante stakeholders te betrekken is door te laten zien hoe 'fun' kan leiden tot sneller/beter en/of goedkoper. De bewijslast ligt bij jou.
  1. Neem een zakelijk proces dat beter kan en voor dat proces een aanpak te ontwerpen op basis van sociale netwerken. Bijvoorbeeld: ik wil ga het offerteproces verbeteren door de betrokken medewerkers via een sociaal netwerk tot een offerte te laten komen. 
  2. Kies bij voorkeur een proces dat direct bijdraagt aan de strategie.
  3. Presenteer de verbetering/besparingen via deze werkwijze aan je management. Laat zien dat social media fun to use is, maar serieus qua opbrengsten.
  4. Vind zo je sponsor voor verdere uitbouw.
  5. Het gaat niet alleen over rationele procesverbetering. Sociale netwerken roepen ook meer emoties op, omdat ze gepaard gaan met veel meer en directere communicatie en informele interactie. Een aspect om in alle stappen van een pilot in de gaten te houden.
Opvallend
  • In de cases van Société Générale en  Schneider is het duidelijk dat zij hebben gekozen om sociale netwerken en collaboratie ondersteunend te laten zijn aan reeds bestaande strategieprogramma’s.
  • Bij Alcatel-Lucent was de komst van een nieuwe CEO een goed 'inhaakmoment' om sociale netwerken een duw te geven. 
  • Belangrijk aspect -in alle cases- is dat grote organisaties grossieren in heel veel systemen waardoor medewerkers verdrinken in schermen. Het sociale netwerk via de browser concurreert nu dus nog met andere applicaties voor een plek op de PC van medewerkers.
  • Het enterprise dashboard waar 'alles' op maat samenkomt heeft nog niemand. Ik vind de roadmap van Jive wel spannend in dat opzicht. 
  • Voor de adoptie van sociale netwerken moet je ook niet-zakelijke content toelaten.  Het viel overigens op dat er veel voorbeelden zijn van elkaar online belonen/complimenteren zodra de sociale netwerken er zijn.  Goed voorbeeld van dat laatste bij eBay, duizenden medewerkers sturen elkaar online ‘You make my day’-kaarten gestuurd.
  • Sociale netwerken hebben meer dan aan voet aan de grond binnen organisaties. 
  • Vragen die op iets langere termijn gaan spelen:  
  • hoe manage je dit soort netwerken consistent? 
  • hoe zorg je dat medewerkers zonder computer ook onderdeel zijn van het netwerk?
  • hoe combineer je serieuze data met social in 1 naadloze werkervaring? 
  • informatiearchitectuur is nog steeds de sleutel tot alle drie de hoe-vragen hierboven…

2 opmerkingen:

  1. Helder artikel, goed om af en toe te lezen dat niemand nog het perfecte design heeft of antwoorden op alle vragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Aafje, Inderdaad nog geen definitieve oplossing - Wel vond ik het wel opvallend dat alle aanwezige organisaties sociale netwerken operationeel hebben. Nu nog vooral gericht op interne communicatie/ kennisuitwisseling over de organisatie.

    Er zit wel een verdere omslag aan te komen waarbij 'het echte werk' ook via netwerken zal gaan.

    Tijdens de conferentie was er consensus dat 15 - 30 % van de medewerkers nu nog helemaal niet met interne netwerken meedoet. De rest dus wel. Daar zie je een potentieel omslagpunt.

    Ook interessant: de 'oude' 90%-9%-1% regel over participatie in sociale netwerken werd weersproken. In 1 case kwamen deze cijfers terug: 55%-31%-14%. Ook daar weer een verandering in het intern gebruik van social.

    BeantwoordenVerwijderen