donderdag 26 oktober 2006

IT-taal

Bij mijn werk als interim manager werk ik binnen diverse bedrijven. Het valt mij telkens weer op dat elk bedrijf een eigen taal heeft. En elke discipline heeft een taal. De taal in de IT-wereld vind ik het meest opvallend. Neem nou 'single point of truth'. Deze term hoor ik de laatste tijd steeds vaker. Het is typisch zo'n term waar je het nooit mee oneens kan zijn. Je zegt niet zo gauw: 'nee, doe mij maar multiple points of truth.' Die onwrikbare logica zit in heel veel IT-taal. Denk ook aan 'timebox', 'request for proposal' en 'incident management'. Het zal wel de technische inslag zijn die de IT-wereld een voorliefde geeft voor 'end-to-end' logica.

En terug van weggeweest hoorde ik 'sanity check'. Het mooiste van die term is dat iedereen het gebruikt, hoort en hergebruikt en niemand echt weet wat het is. Ik ook niet. Een check op te gekke voorstellen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten