maandag 30 augustus 2010

Social media als nieuwe laag over bestaande systemen en processen

Bieden traditionele intranetten kansen voor de invoering van social media? Het lijkt er wel op. Neem het voorbeeld waarbij de statische boekenkast intranet is gekoppeld aan Yammer. Medewerkers kunnen elkaar wijzen op intranetpagina’s. Zo maak je het intranet levendiger en Yammer relevanter. Zie hieronder hoe dat eruit kan zien. Elke pagina op intranet bevat een knop "start een Yam". Zo deel je de link naar de pagina als onderdeel van jouw interne communicatie vie een microblog (in dit geval Yammer).










Is dit idee van social media als verbindende laag voor interne IT-systemen breder toepasbaar? Ja, natuurlijk waarom geen dialogen rond strategie? In het boek Managing Beyond Control stond al een aanpak en systematiek om de strategie te 'socialiseren' met doel om echt te sturen op de strategie. Er is al een eenvoudigere benadering van dit idee die je als kant-en-klare hosted applicatie kunt krijgen.

En waarom geen dialoog rond documenten in een workflow-applicatie? Of een dialoog rond een bestelling? Waarom benutten we de mogelijkheden van social media niet als laag rondom applicaties die het primaire proces ondersteunen? Denk aan documentmanagement/workflow, ERP of CRM. Dat roept integratievragen op waar IT (nog geen) antwoord op heeft. Je vraagt je wel eens af of hardcore applicatie-ontwikkelaars social media zien als een serieuze techniek? Lees het korte stukje hieronder ter illustratie.









ICT: informatie, communicatie en technologie. Er liggen volop kansen om op basis van het beste van die drie kennisgebieden nieuwe wegen in te slaan. Organisaties die deze gebieden combineren, verslaan de concurrentie op snelheid, aanpassingsvermogen en aantrekkelijkheid als werkgever voor talentvolle mensen.

Verregaande integratie van social media met de primaire digitale systemen van organisaties dragen een belofte in zich die het de moeite waard maakt om alle uitdagingen qua techniek, cultuur en invoering tot op de bodem uit te zoeken. We gaan interessante tijden tegemoet.

4 opmerkingen:

  1. Sociale media zullen altijd de bedrijfs doelstellingen moeten ondersteunen.

    Helaas hebben veel IT afdelingen dit erg letterlijk genomen en zijn niet veel innovatieve initiatieven te verwachten uit deze hoek. Er moet eerst een business case zijn, het werk moet passen in de bestaande procedures en policies, het budget en werkdruk moeten het ook nog toestaan.

    Ook: sociale media gaat uit van communicatie tussen werknemers. Dit ligt niet in de traditionele IT hoek, dat uit gaat van communicatie tussen systemen.

    Het kan nog wel een tijdje duren voordat het kwartje overal is gevallen. Maar interessante tijden gaan we zeker tegemoet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed stuk Jeroen, Ik heb met WorkVoices laatst bij een klant dit precies zo geadviseerd om het intranet socialer te maken. Berichten tonen in het intranet en bij elk artikel een 'WorkVoices this' button plaatsen.
    Microblogging zoals Yammer of ons eigen WorkVoices moet een smeermiddel worden binnen de organisatie. Er is niets mis met 'oude boekenkasten'. Microblogging moet geintegreerd worden in je dagelijkse werkzaamheden, waarbij het beschikbaar moet zijn op de plekken waar de gebruiker komt, waaronder een intranet.
    Dit concept is toepasbaar voor zowel je medewerkers intern, maar ook je communicatie met je relaties buiten de organisatie grens. Dat gaat zeker nog een tijdje duren....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Bas Interessant inzicht van je: sociale media gaat uit van communicatie tussen werknemers. Dit ligt niet in de traditionele IT hoek, dat uit gaat van communicatie tussen systemen.

    Zo had ik het nog niet eerder bekeken. Sluit wel aan op stuk over beheer door Mark Smalley.

    Daar komt deze vergelijking voor: Je wilt een telefoon hebben en loopt een telefoonwinkel binnen. Na het uitleggen van mijn behoefte krijg ik een telefoon. Supply heeft nu zijn werk gedaan. Wat ik vervolgens met de telefoon doe, wie ik bel, hoe ik een telefoongesprek voer, dat is geen zorg van de leverancier. Zo ook met informatiesystemen.

    Zie hele stuk op http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/beheer/3398845/1277800/out-of-the-it-box-denken.html

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Daan - Met Workvoices zijn jullie dus volop aan het integreren. Leuk om te horen dat jullie deze vraag ook terug zien in de markt.

    BeantwoordenVerwijderen