donderdag 30 november 2006

Vertrouwen

Over het moraal in de organisatie hoorde ik een collega zeggen: "Zelfs het beste idee is waardeloos zonder goede uitvoering. Vooral lijnmanagers, voor veel werknemers hét gezicht van de organisatie, zijn daarbij bepalend voor het succes."

Waarom zijn lijnmanagers zo belangrijk? Simpel gezegd: niet-financiële extra’s als functie-inrichting, carrièreontwikkeling en werksfeer hebben het meeste effect op de motivatie. En juist daar speelt de manager een doorslaggevende rol. Lijnmanagers moeten daarom duidelijk het vertrouwen krijgen van hun bazen. Dan kunnen zij op hun beurt ook weer vertrouwen geven. Managers willen namenlijk hun mensen rechtvaardig behandelen, het waarom van dingen uitleggen en hun teams de ruimte geven voor plezier. Iedereen wil dat, want dan heb je succes.

Vertrouwen is daarbij een wisselwerking. Van beneden naar boven, maar evenzogoed van boven naar beneden. Wie durft te vertrouwen verwerft gezag. Wie gezag heeft, krijgt vertrouwen. De wereld is gecompliceerd, maar dit soort zaken blijven vrij simpel. Kom op directies: grijp uw moed en geef vertrouwen aan uw managers. De moed zal zich driedubbel terugbetalen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten