vrijdag 15 december 2006

Mass customization

Iedereen moet zijn mok hebben. Met zijn eigen naam of eigen dingetje erop. En als je naam niet aansprekend genoeg is heb je een goed idee nodig voor een kekke mok. We hebben tegenwoordig de techniek om kleine oplages van allerlei zaken te maken. Dat is begonnen met T-shirts. Maar nu kan je ook allerlei andere zaken krijgen: mokken, klokken en babykleertjes. Neem cafepress.com. Een succesverhaal.
Mass customization. Het betekent een enorme verspreiding van de afzetmarkt. En hopelijk ook een enorme verspreiding van de leveranciersmarkt. Alhoewel je dat niet zo ziet gebeuren. Het is in ieder geval te constateren dat de 'collaborative hub company' die vraag en antwoord bijelkaar brengt in de lift ziet.

De 'collaborative hub' moet drie dingen bieden: beschikbaarheid van producten, gemak en nieuwe producten door aggregatie van diensten. Je moet meer bieden dan alleen het grote idee van de winkel en workflow techniek. En dat is precies wat ik samen met Marco aan het opzetten ben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten