Ik werk als freelance adviseur / communicatiemanager bij overheid en bedrijfsleven. Dit blog bevat mijn ervaringen uit de praktijk. De meeste artikelen gaan in op de vraag: hoe kan communicatie bijdragen aan de kracht van een organisatie?
woensdag 26 september 2007
Sociale objecten
Tijdens Picnic in Amsterdam vertelde Jyri Engestrom over sociale objecten. Hij stelt eigenlijk dat interactie via het web niet gaat over wie je bent maar veel meer over wat je doet. Hij wijst erop dat sociale netwerken als Friendster, Linkedin en Facebook voor veel mensen helemaal niet leiden tot interactie. Je zet je profiel op dit soort sites en je wacht af. Je kunt mensen weer vinden. Het ook een soort online CV. That's it & that's that.
Jyri wijst op sites als Flickr, Youtube, Upcoming daar deel je een object (respectievelijk een foto, een video, een te bezoeken event). Mensen reageren op de objecten. Ze kijken ernaar en hebben het erover met elkaar.
Als je dit inzicht loslaat op interne comunicatie zie je dat er een bindende werking uitgaat van sociale objecten binnen bedrijven. Je baas, het bedrijfsrestuarant, een project bijeenkomst, het kantoorgebouw, het merk. Allemaal sociale objecten die een rol spelen in de interne communicatie. Maak je interne communicatie echt levend: gebruikt intranet, mobiele telefoons en de open cultuur. Ga uit van sociale objecten om interne communicatie aantrekkelijk te maken.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten