"Mensen verlaten geen bedrijf, ze verlaten hun manager." Deze uitspraak hoorde ik laatst tijdens een HR seminar. Het is een ware uitspraak. Neem bijvoorbeeld deze quote op het gossipblog over Starbucks.
Starbucks Gossip: From the mailbag: Why do people leave Starbucks?: "It's important to remember that people don't quit the company, they quit people. Basically, partners leave the company because they feel somehow betrayed or do not believe in Starbucks anymore because of their store manager. The store manager represents Starbucks to them just like each partner with a green apron represents Starbucks to each customer. If the store manager is horrible, then the partner will leave. My own store has the unusual high turnover of 400%."
In het bovenstaande voorbeeld lijkt het wel of de manager mensen weg wil jagen. Feit is dat managers de core business van "mensen motiveren" hebben. Manager zeggen zelf vaak dat ze als core business "de ondernemingsdoelen realiseren" hebben. Je kan als 1 mens maar zoveel dingen doen, dus ik zou als manager moeten proberen "je" mensen de dingen te laten doen.
Het belangrijkste is dat je ingrijpt, als je merkt dat de werksfeer verslechtert. Niemand heeft voordeel bij een slechte werksfeer. De onderneming verliest geld, kansen en klanten als gevolg van een slechte werksfeer. De lijst met aandachtspunten: 50+ Ways a Manager can get Employees to Quit - by Dumb Little Man helpt je om op tijd in te grijpen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten